Manzanillo --> Sarapiqui --> La Fortuna --> Tamarindo

22 augustus 2017

Inmiddels alweer over de helft van onze reis, waar ik zo min mogelijk aan probeer te denken, want kan hier nog wel een paar maanden vertoeven. Wat een heerlijk land.

Nadat ik mijn vorige blog had geüpload ( in Manzanillo) en de laptop op de grond wilde leggen greep ik bijna in een enorme kakkerlak. Ik had mij natuurlijk ook al in een mierenkolonie genesteld in bed, dus je kan begrijpen dat ik die nacht geen oog dicht heb gedaan. De laatste ochtend werden we wel gewekt door de brulapen , die voor het eerst boven ons huisje zaten. Kunnen we ook afstrepen nu!!!!!

Die ochtend hebben we alles weer ingepakt en zijn we vetrokken naar Sarapiqui. Tot grote opluchting van Sam. Die was zo klaar met die dikke gore spinnen. Ze waren ook zo groot als mijn hand en er zaten er echt enorm veel... ik snap dat wel .

Weer een hele mooie, maar lange route naar Sarapiqui. Bij Puerto Limon is het vreselijk druk, smerig en in 80% van de auto's zitten behoorlijke deuken. Zelfs nog in de file gestaan. Verwacht je niet hier.

Na ongeveer 3,5 uur rijden komen we aan in Sarapiqui. Het hotel ligt aan een hele drukke, vieze straat ( El bambu) maar gelukkig loopt het middels bamboe steigers ver door de tuin/ jungle In. Het zwembad is in trek bij Sam en Tom. Die hebben twee dagen heerlijk gezwommen. Veel te doen was er niet. De jongens waren ook Een beetje moe van het echte jungle avontuur. We hebben deze twee dagen dus lekker geluierd en spelletjes gedaan.

Na twee nachten Sarapiqui zijn we naar La Fortuna gereden. Een plaats waar een van de meest actieve vulkanen van Costa Rica ligt ; Arenal. We zaten in hotel Campo Verde.. een kleinschalig bungalow parkje met een tiental kleine bungalows verspreid over een glooiend landschap. Prachtig! Onze bungalow keek recht uit op de vulkaan , waar je bij helder weer een rookpluim uit ziet komen. De bungalow was perfect. Lekker airco, koelkastje en heerlijke bedden.

Die zelfde dag had ik het geweldige idee om maar het Mistico Arenal hanging bridges park te gaan. Klein stukje rijden en bij de ticket verkoop kreeg ik ook nog eens gratis entree , omdat het Moederdag bleek te zijn daar. Nouuuuuu kan niet meer stuk zou je denken. Het is een trail van 3,2 kilometer ( up en down) en net toen we op de helft waren begone het keihard te regenen. Binnen 1 minuut waren we allen zeiknat. Tot op onze bilnaad. Alle andere passanten waren natuurlijk voorzien van the real stuff: dure poncho's , bergschoenen, ademende katoenen afritsbroeken, maar wij natuurlijk niet... de jongens hadden gelukkig goede schoenen aan, maar ik liep in mijn zomerkloffie en slippers.

het grappige is dat ik altijd overal die dingen mee naar toe neem, BEHALVE natuurlijk die dag.

Tip van de dag: neem in Costa Rica ALTIJD poncho's mee. Het weer kan ineens omslaan van zomers en zonnig naar noodweer.

Enfin wij over een hele lange en vooral hoge, wiebelige, natte hangbrug .. Mike en ik op slippers.... gelukkig ging het redelijk. Wel spannend hoor zo'n hoge brug. Je moet er vooral niet over na denken wat er gebeurd als dat ding knapt ofzo. Heb ik dus ook niet gedaan ( Oke Oke wel, ik lieg).

Toen we bij de uitgang waren, en inmiddels compleet doorregend waren zijn we snel de auto in gesprongen en naar onze bungalow gereden. Daar een warm bad/douche om weer op te warmen.

In de avond zijn er naar een heerlijk restaurant geweest ( italiaans): café Mediterrano ( pagina 254 lonely planet ). Heerlijke pasta / pizza gegeten en goede wijn gedronken. Grappig is dat we hier weer de Nederlanders tegen kwamen die we jn Tortuguero hebben ontmoet.  Die zijn we trouwens ook al in Puerto Viejo de Talamanca tegen gekomen. Hoe grappig is dat. Sam en Tom even met hun kinderen gespeeld en wij weer even wat ervaringen uitgewisseld.

De volgende dag had Sam een beetje last van heimwee en was niet echt te genieten. We zijn in de middag lekker naar Baldi Hot Springs geweest. Een soort natuurlijk centerparcs met steeds warm wordende baden ( tot wel 63 graden). Heerlijk!!!!

Sam klapte helaas in een glijbaan keihard met zijn hoofd tegen de rand en had daarna hoofdpijn. Echt niet zijn dag dus.

'S avonds hebben we lekker sushi gegeten in een heel leuk sushi tent ( Kappa sushi , ook pagina 254 lonely planet). Verrukkelijk!

De lonely planet is echt een must have in Costa Rica. Hier hebben we al heel veel leuke restaurantjes en activiteiten uit gehaald.

De volgende dag , en tevens onze laatste dag hier, prachtig uitzicht op de vulkaan. Het rook zag je er uit komen boven in de top. Mooi om zo dichtbij te zien.

Rond 10 uur zijn we vertrokken richting de pacific ; Tamarindo.

Wat een sprookjes achtige route weer. Het rijden op zich is hier al een feestje. Onderweg stak nog even een familie neusbeer over, zo leuk om te zien!

Onderweg passeerde we het plaatsje Canãs. In de lonely planet had ik gezien dat hier een dieren opvang zit . Een door een familie gerund bedrijf wat dieren opvangt die gewond zijn geraakt of als huisdier zijn gehouden. Erg leuk om heen te gaan!

Veel apen gezien maar ook Puma's en een Jaguar en nog andere katachtigen. Er lag ook nog een familie aap in de boom die niet in een kooi zat maar gewoon in het wild leefde daar. Ik blijf die apen geweldig vinden.   Vooral die nonchalante houding van ze .

Daarna in Liberia bij de Mac gegeten. En vervolgens door gereden naar Tamarindo.

Daar zitten we nu. In hotel Pasatiempo. Een prachtig, kleinschalig resort met bungalowtjes rondom een leuk zwembad. Heerlijke lounge muziek , lekkere cocktails en goed ontbijt. Top dus weer.

Gisteravond hebben we rond gestruind hier langs de vele ( wel heel Amerikaans georiënteerde) winkeltjes en bij een restaurantje op het strand heerlijk gegeten. Allemaal vis, en ik kreeft: smullen!!!

Na het eten nog in het donker over het strand gelopen. Het was flink eb en we zagen dus veel dikke pieren! Als je die aanraakt spuiten ze water. Had Tom erg veel lol om. Ook nog een levende zeester en wat krabbetjes gezien.

Vannacht heerlijk geslapen in onze , door de airco gekoelde, bungalow en ook hier weer gewekt door een paar brulapen.  Vandaag is het heel heet dus hangen we een beetje bij het zwembad.

Morgen waarschijnlijk een dagje surfen, als het niet te heet is! Daar heb ik vooral heeeel veel zin in.

Tot snel weer!!!!!!

1. Wilma:
    23 augustus 2017
    Meteen vanmorgen jullie reisverslag weer gelezen! Wat een belevenissen.
    Je zit gewoon in een totaal andere wereld he?
    Nog heel veel plezier!
  2. Nanneke aarse:
    23 augustus 2017
    oh die spinnen. jij bent straks nergens meer bang voor, maar wat een mooi avontuur!!!
  3. Wilma:
    24 augustus 2017
    Maaike, wat een leuk verslag weer, echt genieten om dit te lezen.
    En ook de mooie foto's.

Liefs,

Wilma
  4. Nanneke aarse:
    24 augustus 2017
    wat een hoop prachtige fotos, en wat een lekker eten allemaal daar. Dat wordt een heel dik foto album. Mooie vogels zeg!!! Heel fijne weken nog met zijn viertjes jullie !