Tortuguero National Park

18 augustus 2017 - Tortuguero National Park, Costa Rica

Wat een lange maar mooie rit!!!!! 6:00 uur vertrokken we vanuit San Jose richting Guapiles. Ongeveer 1.5 uur rijden. De weg hiernaartoe is echt al een beleving op zich. We zijn verliefd op Costa Rica. Een en al groen en bergen. Een sprookje!!!!  Aangekomen bij het restaurant (El Ceipo) kunnen we eerst lekker ontbijten. Althans, wij. De jongens moeten nog erg wennen aan het aparte eten hier.  Bij het restaurant een boom met kikkertjes.... EN SPINNEN. En Sam heeft zijn eerste ontmoeting met de natuur hier: mieren. Die ging precies in een mierennest staan en zat helemaal onder de bulten. Zo sneu. Na aanblik van een enorme spin is Sam helemaal klaar met de jungle hahaha.

Na het eten gaan we met een hele groep een grote bus in. De huurauto hebben we bij het restaurant achter gelaten. Weer een lange rit van anderhalf uur. Aangekomen in La Pavona wordt onze bagage in een boot gedropt en wij ook. Zwemvesten aan en vervolgens anderhalf uur varen naar ons hotel. Een tocht midden door de jungle. Prachtig. Wat een natuur hier. Mocht je nog een mooie reis willen maken en van de natuur houden, zeker hier naartoe gaan. Tom is er na een uur varen wel een beetje klaar mee, wat ik snap na zo'n lange dag.

Na anderhalf uur varen dan eindelijk in Tortuguero. We verblijven hier twee nachten in Evergreen Lodge. Een mooie eco lodge midden in de jungle. Wederom weer een ervaring om nooit te vergeten. Ons huisje heeft enkel gaas als raam waardoor je s'nachts alle geluiden van de jungle hoort. Sam heeft moeite met alle spinnen hier. En het zijn ook echt gigantische monsters moet ik zeggen. Hoewel ik inwendig net zo hard schreeuw als Sam hou ik mij groot, voor hem... maar ik snap zijn angst zo goed.

Rond 15:00 uur hebben we ons eerste tochtje. We gaan met de boot naar een klein National Park en lopen daar rond op een (gelukkig voor Sam) goed aangelegd pad. Sam wil alleen maar getild worden want die heeft weer een paar behoorlijke spinnen gezien. Niks voor Sam dat hij zo bang is. Hij is altijd zo stoer! Een diepgewortelde angst waar we rustig mee proberen om te gaan. Op een gegeven moment zien we apen rond slingeren, en een luiaard in de boom hangen. En Sam kan weer een beetje genieten. Tom is helemaal nergens bang voor en bekijkt zelfs de grootste spin van zeer dichtbij. Zit overal aan en ik moet hem meerdere keren vertellen dat hij niet zomaar alles kan aanraken en dat hij vooral op het pad moet blijven lopen. Het is een echte onderzoeker.

Na deze tocht gaan de jongens lekker zwemmen en zitten wij met een drankje aan het zwembad. Genieten!!! Ineens zie ik vanuit mijn ooghoeken wat bewegen: APEN, boven in de boom bij het zwembad. Ze zijn echt te grappig. Hangen op de kop aan hun staart en slingeren van hot naar her. De jongens lachen zich rot. Sam en Tom hebben ook al vriendjes gemaakt. Een jongetje wat achter ons zat in het vliegtuig (ook Nederlands). Ze hebben de grootste lol in het zwembad.

Na het avond eten liggen we er redelijk op tijd in omdat we allemaal moe zijn van de lange dag. De eerste nacht is wat onrustig. Het regent, en we horen van alles. Best spannend!!! Rond half 6 sta ik op, gewekt door de brulapen en andere beesten. Ik glip naar buiten en zie weer apen rond slingeren pal boven ons huisje. Niet veel later volgen Mike en de jongens.  Ze kijken hun ogen uit en zijn enorm enthousiast. Het is zo'n leuk gezicht die beesten die van boom naar boom slingeren. We zien zelfs een moeder met een baby bij haar. Te mooi, echt!!! Even later zitten er ook kapucijner apen in de buurt van onze lodge. Deze komen een stuk dichterbij. Ze hebben veel kleintjes bij zich die nog wat onhandig zijn in het rond slingeren. Zo schattig. Ook vliegen er grote toekans over. Prachtige beesten.

Rond 7 uur gaan we ontbijten en rond 8:45 uur hebben we een canal tour met de boot. Het is snikheet vandaag. Heter dan normaal volgens de gids. We branden af en toe weg in de boot met de dikke zwemvesten om maar door alle beesten die we zien worden we afgeleid van de brandende zon. Het is prachtig in het National Park en we zien veel vogels, hagedissen, leguanen en zelfs een krokodil. De jongens moeten hun handen binnen boord houden, want er schijnen hele gevaarlijke kaaimannen te zitten hier. Dat is toch wel een raar idee.

Na de boottocht duiken de jongens het zwembad in, Freek (hun Nederlandse vriendje komt ook even zwemmen) Ook de apen laten zich weer even zien. Een man ligt te slapen precies onder een groep apen en krijgt ineens een stuk fruit boven op zijn hoofd. Naar beneden gegooid door een van de apen. We komen niet meer bij. Te grappig :o)

Rond 13:30 lunchen we in het restaurant. Vlakbij het restaurant zit een klein riviertje. Waar we na de lunch heen lopen. Tom gooit wat steentjes in het water, en ik zeg 100 keer dat hij niet te dicht bij de rand moet gaan staan. Hij is nog steeds nergens bang voor. Niet veel later verschijnt er vlak voor ons een kaaiman boven water. Een mengelmoes van enthousiasme en schrik bij de jongens (en bij mij trouwens ook). Ze zitten dus ook echt rondom het hotel.

Ook in de middag stikt het van de kapucijner apen over het hele terrein. Sam is zijn angst voor spinnen even helemaal vergeten en rent van hot naar her achter de apen aan om foto's en films te maken van ze. In een van de restaurants waar Sam en ik samen langs lopen pikt een aap heel brutaal iets van tafel. Een werkneemster probeert hem weg te jagen, maar hij staat haar uit te dagen op tafel. Sam komt niet meer bij. Die heeft de grootste lol om de apen.

Aan het einde van de middag hebben we nog 1 laatste tour naar het dorpje van Tortuguero. Het oogt in eerste instantie ietwat toeristisch, maar we zien toch ook veel kleine golfplaten huisjes. Een mengelmoes van toeristen en armoede. Rare combinatie vind ik. We lopen langs een plaatselijke basisschool. Sam en Tom gluren even naar binnen en schrikken er best van. 'zitten ze hier echt op school?????' vraagt Sam. Het is klein, muffig en bloedheet. En alles behalve wat Sam en Tom gewend zijn op school.  Sam en Tom kopen een souvenirtje, we lopen nog wat rond en gaan dan weer terug met de boot.

Na een boottocht van twee uur keren we terug naar het hotel, waar we met de andere Nederlanders een drankje drinken in de bar aan de rivier. Wederom een prachtig uitzicht met de ondergaande zon. Er staan wat cake-jes en koekjes klaar, die ook de apen niet zijn ontgaan. Ineens komt er een aap uit de bosjes. Hij pakt een koekje plus servet en spurt weer de boom in. Iedereen moet lachen. De jongens en Freek en zijn broer willen nog even zwemmen. Die vertrekken vast naar het zwembad. Wij doen nog 1 drankje en halen dan de jongens op om te gaan eten.

Na het eten zijn we weer vroeg moe allemaal. We staan toch elke morgen vroeg op. Je leeft in een ander ritme hier. Bevalt mij wel. Deze tweede en tevens laatste nacht slapen we iets beter. We worden weer wakker van de apen. Rond 9:00 uur worden we bij de boot verwacht. We gaan het wel missen hier. Wat een beleving!!

Er volgt weer een lange rit. We varen dit keer wel twee uur omdat het water heel laag staat. De stroming is sterk en de boot heeft soms moeite om de bochten goed te maken. We zien wel twee kaaimannen onderweg en nog wat leguanen. Na de boottocht weer een busrit van anderhalf uur waarna we de huurauto weer oppikken en doorrijden naar onze volgende betemming: Manzanillo!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Nanneke aarse:
    18 augustus 2017
    fantastisch verhaal weer, gelukkig is sam wat bang ( is voorzichtig) Bind Tom aan een touw, die kleine onderzoeker!
    Ben jaloers en wil nu ook, alhoewel , durf ook niet meer eigenlijk na alee spinnen verhalen. Veel plezier samen nog.